تفاوت شگفت انگیز خطر مرگ زودرس در مردان و زنان چاق

 14 ژوئیه 2016- اضافه وزن یا چاقی خطر مرگ زودرس را در مقایسه با افرادی با وزن سالم افزایش  می دهد، این موضوع نیاز به مداخلات تغذیه ای و درمانهای تغذیه ای را پررنگ تر می کند.

 در این تحقیق جدید با ارزیابی 3.9میلیون فرد بالغ مشخص گردید افرادی با چاقی متوسط به طور میانگین 3 سال کمتر از افرادی با وزن سالم زندگی می کنند. چاقی رابطه ی معنی داری با دیابت نوع 2 دارد، برای بیمارانی که به هر دو این بیماریها مبتلا هستند غالباً داروهایی برای کاهش وزن و کنترل قند خون تجویز می شود.

در مجموع 189 مطالعه در این بازنگری the Global BMI Mortality Collaboration بررسی گردید. در آغاز مطالعات، هیچ یک از افراد شرکت کننده سیگاری نبوده یا به بیماریهای طولانی مدت مبتلا نبودند. این بدان معنی است که شرکت کنندگانی که وزن بدن آنها به دلیل سیگار کشیدن زیاد یا بیماریهای جدی کاهش یافته بود، از مطالعه حذف شدند.

همه ی شرکت کنندگان بین 35 تا 70 سال سن داشتند، تحقیقات نشان داد خطر مرگ زودهنگام برای مردانی با وزن نرمال( BMIبین 18.5تا 25) 19 درصد و برای زنان دارای وزن نرمال 11 درصد است. در میان افرادی که دارای چاقی متوسط بودند ( BMIبین 30 تا 35) خطر مرگ زود هنگام برای مردان چاق 29.5و برای زنان  چاق 14.6درصد بود.

تأثیر قابل توجه بر سلامت

پرفسور Weissbergمدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا (که بودجه ی این تحقیقات را تأمین کرده است) گفت: این مطالعه نشان داد استفاده از مجموعه ی بزرگی از داده ها می تواند پاسخ سوالات مهمی را بدهد، این بررسی نشان می دهد که اضافه وزن دارای تأثیر چشمگیری بر سلامت است و لزوم انجام اقدامات بهداشتی عمومی برای کاهش چاقی در جامعه را پررنگ تر کرد.

محققان خاطر نشان کردند که یافته های آنها با نتایج مطالعات قبلی سازگار است و نشان می دهد مردان چاق دارای مقاومت به انسولین بیشتر، مقادیر چربی کبدی بیشتر و خطر بالاتری برای دیابت نوع 2 نسبت به زنان هستند. در حالیکه دلایل خطر مرگ زود هنگام مردان چاق و دارای اضافه وزن نامعلوم است محققان خاطر نشان کردند که کشیدن سیگار و چاقی دومین علل مهم مرگ ومیر در اروپا و شمال آمریکا می باشد.

 تقریباً 20 درصد از جمعیت اروپا را افراد چاق تشکیل می دهند و این رقم برای آمریکای شمالی 31 درصد است، یکی از نویسندگان این تحقیق پرفسورSir Richard Peto از دانشگاه آکسفورد می گوید: کشیدن سیگارعلت بروز یک چهارم از مرگ های زودهنگام در اروپا و شمال آمریکا است و افراد  سیگاری می توانند خطر مرگ زودرس را در خود با ترک سیگار به نصف کاهش دهند، اما اضافه وزن و چاقی درحال حاضر علت حدود یک مرگ از میان 7 مرگ  زودرس در اروپا و یک مرگ از هر 5 مرگ زود رس در شمال آمریکا است.

مداخلات شیوه ی زندگی

 این مطالعه بر اهمیت استفاده از مجموعه ی بزرگی از داده ها برای کمک به مردان و زنان چاق برای ایجاد تغییراتی در زندگی به منظور بهبود سلامت خود تاکید  دارد.

دکتر Jephcote مدیر آموزش دیابت مرکز دیابت بریتانیا می گوید: مشابه با  دیابت، افراد چاق نیز در معرض خطربالایی  برای مرگ زود هنگام هستند اما توجه به این نکته مهم است که این خطرات آماری هستند و این به معنای وجود فرصت برای کاهش خطر از طریق پشتیبانی و آموزش به این افراد است. برنامه های تغذیه ای با کاهش مصرف کربوهیدراتها یکی از راههایی است که افراد مبتلا به دیابت می توانند به طور فعال بر بهبود سلامت خود تأثیر گذارند. نتایج این تحقیق درمجله ی The Lancetمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/study-uncovers-surprising-risk-factor-differences-in-obese-men-and-women-93960890.html